A 4 korszak technikája – Antik kultúrák kora feladatlap

Kedves Versenyzők!

Örömmel köszöntük Benneteket a 2015/16. évi 4 korszak technikája versenyen!

Az egyes fordulók során a csaptok kalauza a korábbi években megismert család: az építész apuka, Adalbert, biokémia kutató mama, Wilhelmina, bakfis korba lépett lányuk, Eufrozina, és a kisöccse, Martin.

Míg tavaly Eufrozina különleges iránytűjének köszönhetően a 4 égtáj épített és természeti csodáival ismerkedhetett meg a család és a versenyzők, idén Martin kotnyeleskedő csínytevéseinek köszönhető a kalandos időutazás.

Munkátokhoz bármilyen technikát, anyagot használhattok.

Munkátokat dokumentáljátok a következők szerint:

  1. Maximum 2 oldalas bemutató a megvalósítandó ókori technikai szerkezetekről (ábrákkal). Készíthetitek kézzel vagy számítógéppel.
  2. Az építményrendszer terve
  3. 5 fénykép a készítés folyamatáról, 3 fénykép a kész műről
  4. Maximum 2 perces videófelvétel, amelyen bemutatjátok a makett működését, és jól látszik maga működő szerkezet is.

A munkátokat dokumentáló fájlokat 2015.12.01-29. között tölthetitek fel az Abacusan Stúdió honlapján. A pontos linket december 1-jén küldjük meg.

Martin nagyon szeretett házuk padlásán „felfedezőset” játszani. Utoljára e hét elején, egy porral lepett nagy ládára lelt, amin egy címke volt: „Soha ne nyisd ki! Apa”.

Kevés nagyszerűbb dolog van, mint nem szótfogadni. Este kipirult arccal, lelkesen mutatta meg Martin édesapjának az új felfedezését, a ládban talált különös szerkezetet, mire Adalbert elfehéredve csak ennyit kiáltott: „Az Időgép!”

A következő pillanatban Martin, Adalbert, Eufrozina, Wilhelmina, sőt még kis kedvenceik, az aranyhörcsög pár is- ismeretlen tájon, egy völgy szélén találták magukat.

 

Ha jobbra néztek, nem messze kék vizű folyó hömpölygött. Balra, a völgyön túl, a domboldalon kis települést láttak.  A kis család tétován, kíváncsian nekivágott a völgyön át a településhez vezető útnak.

 

Már majdnem elérték a települést, amikor emberek egy csoportjával találták szemben magukat. Furcsa ruhát viseltek! Farmer és póló helyett térdig érő, fehér, ujjatlan ingben voltak, amit a derekukon széles szalaggal kötöttek meg, lábukon bőrszandált viseltek.

Hevesen gesztikulálva tanakodtak, vitatkoztak. Közelebb érve hozzájuk a mama, Wilhelmina felkiáltott: Jé, latinul beszélnek! Ha jól értem, az építőmesterük lázas, félrebeszél, és furcsaságokat mond… mintha Archimédeszről meg csigáról, vagy csavarról beszélnének… A másik meg folyton azt hajtogatja, hogy hogyan tudhatnánk meg többet a barbegáli malomról…”

Felesége szavait hallva Adalbert kezdeti csüggedtségéből felszabadultan kiáltott föl: „Ez az! Wilhelmina! Kérlek tolmácsolj!”

Képzeljétek magatokat Adalbert helyébe! Segítsetek megoldani a falusiak problémáját!

Amit tudtok:

Kb kr.e. 150-ben járnak, a Római Birodalomhoz tartozó Pannoniában.

A település lakóinak élelmezését kell megoldani. Az éppen megbetegedett építész szerint ezt egy barbegáli típusú malomrendszer segíthetné, amihez a vizet egy archimédeszi csavar segítségével a völgy túloldalán található folyó vizéből nyernék.

Kutassatok a könyvtárban és az interneten! Derítsétek ki, hogyan működnek ezek a szerkezetek!

Építsetek meg azt a teljes rendszert, amelynek alkalmazásával a folyó vizét a völgyön átvezetve a túloldalon, a völgy fölött a domboldalban fekvő település malomrendszeréhez vezethetitek el.

Az 5 malomból álló barbegáli malomrendszert úgy építsétek meg, hogy egy malomba be is tudjunk nézni, látsszon, hogy hogyan őröl!

A makett legyen működőképes!

Munkátokhoz bármilyen technikát, anyagot használhattok.

Munkátokat dokumentáljátok a következők szerint:+

  1. Maximum 2 oldalas bemutató a megvalósítandó ókori technikai szerkezetekről (ábrákkal). Készíthetitek kézzel vagy számítógéppel.
  2. Az építményrendszer terve
  3. 5 fénykép a készítés folyamatáról, 3 fénykép a kész műről
  4. Maximum 2 perces videófelvétel, amelyen bemutatjátok a makett működését, és jól látszik maga működő szerkezet is.

Az értékelés szempontjai:

A fordulóra kapható maximális pontszám: 100 pont

  • A dokumentáció közérthetősége, a szerkezetek működésének megértése, bemutatása (szigorúan önálló munka, források megjelölésével!)
  • Alkalmazott egyszerű gépek száma, rendszere, működése, korhűsége
  • A kivitelezés minősége (részletesség, esztétikum, korhűség, használt technikák változatossága)
  • Fotó- és videódokumentáció megléte és minősége

A versenyműveket mérnökök, műszaki szakemberek, történészek értékelik.

download-pdf-gray